Πέμπτη 17 Μαρτίου 2011

ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΠΟΛΥΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΨΗΦΙΣΤΗΚΕ

Του Dr Αθανάσιου Εξαδάκτυλου – Πλαστικού χειρουργού
Υποψήφιος Πρόεδρος του ΙΣΘ

Προαπαιτούμενα διαλόγου

  1. Από την εφαρμογή του πολυνομοσχεδίου θα πρέπει να προκύπτει η προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος με κάθε θεμιτό τρόπο.
  2. Η άσκηση της ιατρικής θα πρέπει να εξακολουθήσει να υπακούει στην πιστή τήρηση των κανόνων της ιατρικής δεοντολογίας.
  3. Το επίπεδο παροχών υγείας που απολαμβάνουν οι ενταγμένοι σε διαφορετικά ταμεία σήμερα έλληνες πολίτες, θα πρέπει να διατηρηθεί ή να βελτιωθεί.
  4. Η εξόφληση των υποχρεώσεων των ασφαλιστικών ταμείων προς τους ιατρούς.
  5. Η αποκλειστική εκπροσώπηση των ιατρών από τον ΠΙΣ και τους κατά τόπους ιατρικούς συλλόγους και μόνο.

Στόχοι του διαλόγου

  1. Στο νέο οργανισμό παροχής πρωτοβάθμιας υγείας θα πρέπει να συμμετέχουν στο ΔΣ οπωσδήποτε εκπρόσωποι του ΠΙΣ ή και των τοπικών συλλόγων.
  2. Οι ιατρικές αμοιβές θα πρέπει να καθορίζονται από σύμβαση που θα υπογράφεται μεταξύ του νέου οργανισμού και του ΠΙΣ.
  3. Οι παρεχόμενες ιατρικές υπηρεσίες θα πρέπει να υπόκεινται σε αντικειμενικό σύστημα ποιοτικού ελέγχου, μη γραφειοκρατικού με την καθοριστική συμμετοχή των ιατρικών συλλόγων.
  4. Οι αμοιβές των ιατρών θα πρέπει να είναι κατά πράξη και περίπτωση. Ενώ οι ειδικές εξετάσεις θα πρέπει να τιμολογούνται ξεχωριστά, όπως και οι τιμές των εργαστηριακών.
  5. Εάν το υπουργείο επιλέξει να υπάρχει βασική αντιμισθία τύπου ΟΑΕΕ η αντιμισθία αυτή θα πρέπει να κυμαίνεται στα επίπεδα του εκάστοτε μισθού του δ/του του ΕΣΥ και πέραν αυτής να καλύπτονται και οι ασφαλιστικές εισφορές του συμβεβλημένου ιατρού. Από την αντιμισθία θα πρέπει να εξαιρούνται οι εδικές εξετάσεις.
  6. Οι ασθενείς θα πρέπει να εξετάζονται κατόπιν ραντεβού και θα πρέπει να υπάρχει μόνο κατώτατο όριο ασθενών που θα επιλέγουν τον γιατρό.
  7. Κάθε γιατρός που θα συμβληθεί με το σύστημα θα πρέπει να έχει δικαίωμα εφόσον το επιλέξει, να λαμβάνει επιπλέον αμοιβή από τον ασθενή την οποία θα προκαθορίζει και θα δηλώνει στον φορέα παροχής υγείας.
  8. Η συνταγογράφηση μη-συμβεβλημένων ιατρών θα πρέπει να είναι ελεύθερη, εφόσον ακολουθεί τους σχετικούς κανόνες που ενδεχομένως ο φορέας θα θέσει. Επίσης, παραπεμπτικά και κάθε είδους γνωματεύσεις-βεβαιώσεις που θα βρίσκονται εντός των παροχών του φορέα, θα πρέπει να γίνονται δεκτά και από μη-συμβεβλημένους ιατρούς. Δηλαδή, θα πρέπει ο φορέας να πάρει όλα τα απαραίτητα μέτρα που θα κατοχυρώνουν την εφαρμογή της ισοτιμίας της υπογραφής των ιατρών και θα επιτρέπουν την ελεύθερη επιλογή ιατρού ώστε να αποφεύγεται η ταλαιπωρία των ασθενών.
  9. Οι αμοιβές θα πρέπει να καταβάλλονται σε μηνιαία βάση ή σε άλλο τακτό χρονικό διάστημα που θα συμφωνηθεί, και η καθυστέρηση εξόφλησης θα συνεπάγεται την καταβολή τόκων.
  10. Οι συμβάσεις των γιατρών του ΙΚΑ θα πρέπει διατηρηθούν με τους ισχύοντες όρους.
  11. Για τις υποδομές του φορέα που θα παραχωρηθούν ενδεχομένως στον ιδιωτικό τομέα θα πρέπει να έχουν δυνατότητα κτήσης τους κατά προτεραιότητα, οι υγειονομικοί.
  12. Η πρόσβαση στη δευτεροβάθμια περίθαλψη θα πρέπει να γίνεται με παραπομπή συμβεβλημένου ιατρού του ΕΟΠΥΥ.

Και τέλος,

  1. Το σύστημα προμηθειών ιατροφαρμακευτικού υλικού θα πρέπει να απλοποιηθεί και να απαλλαγεί από τις σημερινές γραφειοκρατικές δομές αλλά και από αυτές που το νομοσχέδιο προβλέπει. Ο υπουργός θα πρέπει να ορίσει με ΦΕΚ ποσοστό επιθυμητού κέρδους επί της εργοστασιακής τιμής του ιατροφαρμακευτικού υλικού και το δημόσιο να προμηθεύεται με την τιμή που θα διαμορφώνεται έτσι τις απαιτούμενες παραγγελίες του. Ακόμη και σήμερα το ελληνικό δημόσιο αγοράζει ιατροφαρμακευτικό υλικό σε τιμές μεγαλύτερες της λιανικής και οι ρυθμίσεις του πρόσφατα ψηφισθέντος νομοσχεδίου επιτρέπουν τη διατήρηση αυτού του καθεστώτος. Δηλαδή, την ώρα που οι αποδοχές των εργαζομένων στο χώρο της υγείας αλλά και οι παροχές προς τους ασφαλισμένους μειώνονται, οι διαχειριστές του δημοσίου χρήματος στο υπουργείο υγείας (συμπεριλαμβανομένου και του Υπουργού) έχουν τη δυνατότητα να συνάπτουν συμφωνίες για ίδιον όφελος μέσα από δαιδαλώδεις διαδικασίες.

3 σχόλια:

iasonidou είπε...

5, 10, 12 διαφωνώ
Ζητώ να εξασφαλίζεται η ελεύθερη πρόσβαση στον ασφαλιστικό φορέα απο οποιοδήποτε γιατρο
Αμοιβή κατά πράξη και περίπτωση με υψηλότερες αμοιβές. ΟΧΙ ΤΑ 20(16)ΕΥΡΟ ΔΕ ΦΤΑΝΟΥΝ
ΚΙ ΑΝ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΙΣΧΥΟΥΝ ΤΑ ΙΔΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΙΚΑ ΚΑΝΤΕ ΚΑΙ ΜΕΝΑ ΙΚΑ

Σταύρος Ξ. Ρίζος είπε...

• Ίσως τελικά πρέπει να προτείνουμε και ανώτατο όριο ασθενών (πρόταση Νο6), με το σκεπτικό ότι ο μεγάλος συνωστισμός ασθενών σε ένα ιατρείο, ίσως τελικά προκαλέσει μείωση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας (κάτι ανάλογο γίνεται στον Καναδά).
• Ίσως πρέπει να προτείνουμε παροχή γραμματειακής υποστήριξης στα ιατρεία μέσω επιδοτούμενων προγραμμάτων του ΟΑΕΔ. Με τον τρόπο αυτό, εξασφαλίζονται καλύτερες υπηρεσίες υγείας αλλά και βοηθάμε στην καταπολέμηση της ανεργίας γενικότερα.
• Πρέπει με σχετική πρόταση να κατοχυρώσουμε τη συνταγογράφηση φαρμάκων από γιατρούς της αντίστοιχης ειδικότητας (πχ οι παθολόγοι δεν πρέπει να γράφουν αντικαταθλιπτικά και οι ψυχίατροι να μην γράφουν αντιβιοτικά).
• Κανένα φάρμακο να μην χορηγείται χωρίς ιατρική συνταγή.

Αιμίλιος Λάλλας είπε...

Η αλήθεια είναι ότι στο νούμερο 10 (συμβάσεις ιατρών ΙΚΑ) πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στην τοποθέτησή μας. Στην περίπτωση που ισχύσει η κατά πράξη αμοιβή, είναι πιθανό και λογικό να θεωρηθεί ως στρέβλωση και προνομιακή μεταχείρηση σε σχέση με τους υπολοίπους συναδέλφους, εάν αιτηθούμε να παραμείνουν οι συμβάσεις του ΙΚΑ ως έχουν. Εάν πάλι ισχύσει η πάγια αντιμισθία, τότε εκτιμώ οτι η πρόταση 5 καλύπτει και τους γιατρούς του ΙΚΑ.